DryNeedling

Dry Needling is een nieuwere behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Er wordt bij Dry Needling gebruik gemaakt van een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald, waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Hierna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar triggerpoints. Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn in een ander gedeelte van het lichaam veroorzaakt.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom. Een behandeling Dry Needling valt onder de vergoeding fysiotherapie uit de aanvullende verzekering.

Voorbeelden van klachten waarbij voor Dry Needling gekozen kan worden:

• Nek- en hoofdpijn (bv. aangezichtspijn, kaakpijn, spierspanningshoofdpijn, whiplash en migraine)
  • Schouderklachten (bv. frozen shoulder, impingement en vermoedelijke slijmbeursontsteking)
  • Arm-, elleboog- en polsklachten (bv. KANS/RSI en golfers- en tenniselleboog)
  • Hoge en lage rugklachten (bv. lumbago/spit)
  • Klachten in de bil en/of been (bv. piriformis syndroom, lopersknie en shinsplint)
  • Pijn in de enkel of voet (bv. achillespees klachten en hielspoor)
  • Onverklaarbare tintelingen, doofheid, stijfheid, krampen of lichamelijk klachten bij stress.

Meer informatie kunt u vinden op: www.dryneedling.nl

Hier vindt u de tarieven.                U kunt zich hier online aanmelden.